Men vem bryr sig om Jesus var rik?

Efter den här pengatriologin kan man ju fråga sig om det spelar någon roll om Jesus var rik eller inte. Jag tycker själv att det spelar skitstor roll. Dels för att jag vill veta så mycket som möjligt om den kontext som texterna är skrivna i och dels för att det faktiskt har betydelse för den teologi och det praktiska utövande religionen får.

Nu tillhör jag visserligen de människor som inte tycker att äga och tjäna och pengar är ett kul självändamål i sig, även om jag så klart tycker att det är skönt att kunna betala hyran och kul att kunna köpa mig en och annan fin sak. Så i mitt privata liv ägnar jag rätt liten tanke på pengar. Men när det kommer till teologi är jag desto hårdare. Jag blir helt vansinnig när personer som Jens Garndfeldt vill tjäna pengar på andra människors drömmar om hälsa och tillfrisknande och när Sonny i dokumentären säger att Jesus hade Hugo Boss får jag lust att slåss. Pratar vi om samma Jesus?

Precis på samma sätt som det egentligen är rätt ointressant om Jesus hade ljust eller mörkt hår blir det intressant och viktigt om det används för att legitimera rasism och förtryck. Jag vägrar tro att Jesus vill att Jens Garnfeldt ska tjäna pengar på att utföra mirakel.

Känner ni till befrielseteologin? Det är nog min favoritteologi och beskriver hur synen på Jesus påverkar synen på andra människor och hela jorden. Åsikter har betydelse för hur vi uppfattar världen. I superkorthet är befrielseteologin:

En katolsk, politisk teologi som uppkom under 1960-talet i Sydamerika och Afrika, ofta i militärdiktaturer. Målet är att skapa social och politisk rättvisa för fattiga och förtryckta, baserat på hur Jesus stod på de fattigas sida och fördömde de rika. Idag handlar läran även om ekologi. Nattvarden används som symbol för hur brödet ska fördelas rättvist över jorden. Feministteologi ses som en del av befrielseteologin. Leonardo Boff är en förgrundsgestalt och är sedan 1992 hedersdoktor vid Lunds universitet.

boff

Vad tycker ni? Har ni lärt er någonting nytt under den här triologin och har bilden av Jesus förändrats, förbättrats eller försämras? Och vad tycker du, är det viktigt om Jesus var rik eller fattig? Vilka bevis för de båda ståndpunkterna tycker du finns?

fråge

 

 

 

4 reaktioner till “Men vem bryr sig om Jesus var rik?

  1. Jo tack så mycket!
    Denna triologi var jätteintressant att läsa och jag tycker liksom du att det är av oerhörd stor betydelse om Jesus var fattig eller rik.
    Hela den kristna värdegrunden sätts ju ur spel när man lyssnar på dessa ”pastorer ”
    Tack för att du delger oss ditt dina kloka tankar.

    Gilla

Lämna en kommentar