Sex och skamlevnad, del 3

Frågor kring sex och samlevnad, intimitet och identitet kan ofta röra det allra innersta och mest privata inom oss. Känslor, värderingar, fantasier, förhoppningar. Det kan också finnas erfarenheter av överträdelser, övergrepp och av att ha blivit avvisad. Skam, frustration, smärta, längtan, skuld. Men sex är också fakta. Menscykler, anatomi, orgasmglappet, varianter av preventivmedel, förlossningsskador, prostataproblem och endometrios. Sånt som människor upplever och erfar i olika grad, men som tillhör den vetenskapliga delen av sex och kropp. Sex, den sexualiserade kroppen och samlevnad är också en del av det offentliga rummet, av populärkulturen och sex ses som en stor del av ”det goda äktenskapet”. Så vem ska vi lyssna på när det kommer till frågor om sex och samlevnad?

Måste all vetenskap eller teknik troende möter i sin vardag komma från en person med samma trosföreställningar? Kan även en ateistisk bilmekaniker få kärran att rulla? Förmodligen.

I den aldrig sinande källa till irritation/inspiration som Dagens facebooksida utgör är det tydligt. Varför ska de där Mia Fernando och Jenny Olofsson få komma här och prata om sex? Är de ens kristna? Hallå! Vet hut Dagen.

Ja, kanske för att de är just experter på området genom sina professioner? Att deras kunskap om sex, kropp och samlagssmärta kommer ur forskning och empiri. Att de hör och häpna kanske faktiskt vet vad de pratar om? Huruvida de är kristna eller inte har jag ingen aning om och jag tänker att det inte spelar nån roll. De pratar ju om fakta, inte om värderingar. (Jo, jag kan hypotetiskt förstå att idén om samtycke, även känd som ”svensk lagstiftning”, kan strida mot någons religiösa värderingar. Eller att det går att legitimera skattefusk med att gud vill att du ska vara rik eller vad vet jag. Men jag förutsätter nu att ni läsare är laglydiga och moraliskt rimliga).

Textförfattarna Fernando och Olofsson förespråkar varken orgier eller sex utanför äktenskapet. De säger ingenting farligt, inget som borde rucka ”det goda äktenskapet”. De säger att samlagssmärta finns, att känslor av skam kan öka risken för smärta, att det är viktigt med samtycke och ömsesidighet samt att kyrkan har ett ansvar för att hjälpa människor på ett bra sätt i allt detta. De vill att du ska ha det bra.

Självklart kan en religiös rörelse tro att det är synd att köra bil på söndagar. Det betyder inte att de troende själva behöver bygga bilen.

Jag säger som Greta Thunberg, lyssna på vetenskapen! Det finns utmärkt forskning och det är slöseri att inte tillgodogöra sig den. Även om du väljer att inte köra bil på söndagar, för det är upp till dig.

Så för den som faktiskt vill lära sig med om sambanden mellan religion och smärta vid sex utifrån ett fysiologiskt och faktabaserat perspektiv vill jag tipsa om en utmärkt inläggsserie av Mia Fernando. För det kan ju finnas värdefull, om än sorglig, fakta att inhämta. Även om vi önskar att samlivet alltid skulle vara som hämtat ur en musikvideo med Michael Bolton.

Skärmdump från http://www.bakingbabies.se

Klicka här för spännande läsning:
Inledande inlägg
Kristendom och smärta vid sex
Renhetskultur och sexualitet
Patriarkatet och renhetskulturen
Minoritetsstress för konservativt religiösa
Att läka från renhetskultur

En reaktion till “Sex och skamlevnad, del 3

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s